Digibar Schagen

Mobiel bankieren

Bij alle banken heb je tegenwoordig de mogelijkheid om via internet of mobiel apparaat te bankieren.
Hieronder een overzicht.
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen internetbankieren (via de computer of laptop) en mobiel bankieren (bankieren via een mobiel apparaat zoals een tablet of smartphone).

Bij internetbankieren ga je naar de website van de bank en log je in met een gebruikersnaam en wachtwoord.

Bij betalingen gebruik je een TAN-code die je ontvangt via een sms-je op je telefoon, of een random reader c.q. e.dentifier voor de beveiliging van je overboeking.

Bij mobiel bankieren moet je een app downloaden voor jou specifieke bank. Zo'n app is een klein programmaatje speciaal geschreven voor het besturingsysteem van jouw mobiele apparaat.

Zo heeft elke bank een app voor:
  • iPads, iPods en iPhones van Apple.
  • tablets en smartphones met het Android besturingsysteem.
  • telefoons van Blackberry
  • tablets en smartphones met Windows
Er is geen eenduidige gebruiksaanwijzing voor de apps. De ene app kan meer dan de app voor een ander besturingssysteem.

Een feit is zeker: Bankieren met een app op je tablet of smartphone is zeer veilig.

Waarom?
  • Een bank-app is beveiligd met je zelf gekozen pincode.
  • De apps loggen gebruikers automatisch uit. Elke keer dat je de app gebruikt moet de persoonlijke pincode worden ingevoerd.
  • Alle verstuurde gegevens worden beveiligd door middel van versleuteling.
    De informatie kan dus nooit onderschept worden.
  • Er is nog nooit fraude gepleegd via een officiële bank-app.

Hieronder vind je verwijzingen naar de websites van de verschillende banken waar je specifieke informatie kan vinden over mobiel bankieren.

Klik of tik op een banklogo en je gaat direct naar de website.

Naar begin pagina