Digibar Schagen

Ongewenste E-mail

Hoe kom ik er vanaf?

Bedrijven mogen hun klanten e-mails sturen over producten of diensten uit hun eigen assortiment. Zij moeten dit bij een verzoek om een e-mailadres vooraf duidelijk aangeven. Dit gebeurt onder anderen met het aanbieden van nieuwsbrieven.
Het is raadzaam om terughoudend te zijn met het achterlaten van je e-mailadres en niet klakkeloos een abonnement te nemen op een nieuwsbrief.

Ook prijsvragen, spelletjes en enquêtes via internet worden vaak gebruikt om achter je e-mailadres te komen. Deze worden dan verkocht aan reclamebureau's.

Afmelden

Bedrijven die nieuwsbrieven en reclame e-mails versturen zijn verplicht om in de e-mail een makkelijke manier aan te bieden om je af te melden of uit te schrijven.
Dat gebeurt meestal onderaan de e-mail en vaak met hele klein lettertjes.

Doe dit echter alleen bij nieuwsbrieven van bedrijven waarvan je weet dat je bent ingeschreven door bijvoorbeeld een actie of een prijsvraag waar je aan meegedaan hebt.

Verwijs andere reclame e-mails naar de map Ongewenste reclame.

Als afmelden niet helpt.

Wanneer je ondanks diverse keren uitgeschreven te zijn toch reclame e-mails blijft ontvangen, of wanneer er geen afmeld-mogelijkheid in de reclame e-mail aanwezig is, Klik of tik op www.spamklacht.nl en dien een klacht in.

Let op!
Een heleboel spam-mail komt uit het buitenland.
De e-mailadressen worden gegenereerd met z.g. robot-programma's.

Wees voorzichtig met afmelden van deze e-mails. Als je namelijk hierop reageert met een afmeld-link weten zij dat het een bestaand e-mailadres is en krijg je nog meer troep binnen.
Het is moeilijk om hieraan vanuit Nederland iets te doen.

Naar begin pagina