Digibar Schagen

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude en is het vissen naar inloggegevens. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website, om ze daar nietsvermoedend, te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcardnummer.
Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De fraudeur doet zich hierbij voor als een vertrouwde instantie, zoals een bank.

De meeste vormen van phishing gebeuren via e-mail. De slachtoffers worden hierbij met een e-mail naar deze valse website gelokt. De mail bevat een link naar de (valse) website met het verzoek om "zogenaamd" de inloggegevens te controleren.

Voorbeelden

Hieronder zie je een aantal voorbeelden van phishing-mailberichten.
Klik op een plaatje om een grote afbeelding te openen...

ING


ING



Rabobank


ABN Amro



Knab


Knab



Ziggo


Intrum Justitia



KPN


bol.com



Vodafone


Marktplaats



ICS VISAcard


Pakket niet geleverd



Er zijn nog veel meer voorbeelden van phishing-mails.

Als je op het plaatje van intrum justitia klikt zie je een spam-map met daarin allemaal verschillende soorten phishing-mails, maar er zijn nog veel meer soorten zoals: Albert Heijn, Jumbo, KARWEI, Kranten en tijdschriften, NCRV-gids, Volkswagen, Facbook enz. enz.

phishing-mail herkennen

Hoe herken je nu een phishing-mail?
  • Wees allereerst achterdochtig bij e-mails van vreemden.
  • Soms krijg je een e-mail van een bank of instelling waar je geen connectie mee hebt. Gooi de e-mail weg.
  • Krijg je een e-mail, ogenschijnlijk van een bekend bedrijf of een bank, controleer dan eerst of hij wel van dat bedrijf of die bank afkomstig is.

    Ga hiervoor met de muis over de afzender zonder erop te klikken. Er verschijnt dan na een paar seconden een klein schermpje met een adres. Is dit niet het adres van het bedrijf, gooi de e-mail dan weg.

    Zie voorbeelden hierboven bij de rode pijlen.

  • Als ze vragen om iets te updaten of te verifiëren, gooi de e-mail dan weg.
  • Banken vragen nooit om inlogcodes!
  • Moet je iets bevestigen of een overzicht downloaden controleer op dezelfde manier als hierboven of het wel een juist adres is.
In de nep e-mail van bol.com hierboven zie je dat elke link waar je op moet klikken het zelfde adres verbergt en dat is zeker niet van bol.com.

Er is één regel!
Klik nooit op een linkje in de mail en gooi dit soort e-mails direct weg!

Phishingmails melden

Heb je een Phishing e-mail ontvangen, dan kan je die melden bij de betreffende bank of instelling waar de e-mail afkomstig van zou zijn.
De gezamenlijke banken hebben een website waar alle contactinformatie op staat waar je de valse e-mail naar toe kan sturen om deze te melden.
Klik of tik hiervoor op veiligbankieren.nl

Controle websites

Tenslotte hier nog verwijzingen naar websites van diverse banken en instellingen betreffende phishing e-mails specifiek voor hun bedrijf.

Klik op een logo en je wordt doorgestuurd naar de speciale phishing webpagina van de betreffende bank of het bedrijf.

Naar begin pagina